Jag fotar ju främst sport och nästan enbart hockey och fotboll. Hockeyn är ju en i stort enbart en inomhussport idag, vilket gör att man är beroende av de ljuskällorna som någon så snällt valt att sätta upp i hallen. Allt detta ljus blir ju då artificiellt och ett problem man får är att hitta rätt vitbalans. Det kan vara stor skillnad på dessa och vad jag har förstått så kan det vara viss skillnad på hur vissa kameror hanterar ett visst ljus med, vissa kameror kan vara mer åt det gröna hållet andra mer åt magenta hållet. Det är inte alltid helt lätt att få till det här. Är man i en arena för första gången så föreslår jag att man ser till att landa så pass rätt som man kan. Sen korrigera i datorn.
Se till att få ljuset rätt i kameran, ta inte underexponerade bilder som ni sen väljer att korrigera i datorn senare, min helt egna erfarenhet är att kameran är bättre på att minska brus än vad datorn är. Ser man till att få det rätt i kameran så är det större chans att bilden även blir bra i datorn.
Vad man får vara lite försiktig med är att ljuset inte är helt jämt i en hall, ofta så är ljuset svagare nere i hörnen och i kanterna. Så om man kan så får man gärna kompensera detta medan man fotar, lättast är att göra det genom att ha lite långsammare slutare i områden med svagare ljus. Är det en väldigt dålig hall så undviker jag helt att fotografera i områden där ljuset helt enkelt inte är tillräckligt bra.
När det kommer till slutaren så tummar jag lite på den när jag fotar i hallar med dåligt ljus. I vanliga fall så går jag inte gärna under 1/800 s slutare, men man får helt enkelt frångå den principen och gå ned kanske ända ned till 1/250 s. Vet att det känns konstigt, men istället så får man vara mer försiktig och verkligen ha rätt timing när man fotar, tänk på faktorn att en som rör sig mot ditt objektiv rör sig rent tekniskt långsammare än en som springer rakt över. Jaga rätt bilder och se till att gå på kvalitet istället för kvantitet.
Var kreativ, mitt standardobjektiv för att fota sport är ett 70-200mm F2.8 objektiv, som jag ofta drar ned till F3.2. Men i en svår miljö så har jag till och med tagit fram mitt 50mm F1.4 objektiv, kör riktigt kort skärpedjup, passa på att ta lite annorlunda bilder som sticker ut och gå riktigt nära.
Se begränsningarna som en utmaning, ta nya typer av bilder, använd ljuset som finns inomhus för att få fram annorlunda effekter, fota spelare så att du får in belysningen i bilden, skapa motljuseffekter, ta breda foton som får med mer i bilden istället för att satsa på att skilja ur en spelare/en situation. Ett exempel på en lite annorlunda bil är den på Marijan Cosic, min första bild, där jag kommit väldigt nära och underifrån och lyckats skapa en bild som är väldigt annorlunda. Eller kollaget av Marko Nikolic där han dribblar av målvakten, det är 4 bilder tagna i ett område med väldigt dåligt ljus, men genom att förminska bilderna och sätta ihop dem till ett kollage så försvinner lite av bruset.
Fick den här frågan av en internetbekant och gav lite korta svar, hoppas det här är lite mer utförligt och att det kan få er att prova era egna lösningar.
Lots of love
Johan Sahlén